بهترین روش تحلیل تست، به سبک رتبه 2 کنکور

چطور دانش اموزی با روزی 10 ساعت مطالعه به رتبه دو رقمی میرسد و روزی چه تعداد تحلیل تست انجام میدهد؟ اما دانش اموز دیگری با روزی 15 ساعت مطالعه رتبه ضعیف تری کسب میکند؟ واقعا رتبه برترها روزی چه تعداد تست میزنند؟ از هوش، منابع، سهمیه، باور، حس اظطرار و… بگذریم، قطعا در نوع مطالعه کردن و تست زدن دانش اموزان تفاوت های اساسی وجود دارد.

در مورد تست زدن، بهترین روش، تحلیلی یا اموزشی تست زدن یا همان تحلیل تست است، اولین مرتبه ای که دانش اموز از مبحثی تست میزند، تست اموزشی محسوب میشود و یا حتی زمانهایی که در مرور کردن به چالش برمیخورید، برای بهتر یاد گرفتن تست بهتر است تحلیلی و اموزشی تست بزنید.

در واقع دانش اموز کنکوری برای بهتر اموزش دیدن، تست زنی میکند که بهترین نوع اموزش با تست زدن، تست تحلیلی کار کردن است. در ویدیو زیر به طور کامل تست زدن به روش تحلیلی یا تحلیل تست را توضیح دادم فقط کافیست با رعایت 3 نکته، کیفیت تست زنیتان را بالا ببرید.

تحلیل تست به روش رتبه 2 کنکور

با 3 روش میتوانید بهترین یادگیری را از هر تست داشته باشید.

1_یادگیری روش حل پاسخنامه

وقتی تستی را پاسخ دادید، بی توجه به اینکه تست را غلط پاسخ داده اید یا درست، حتما روش حل و یا تئوری حل و به جواب رسیدن خود کتاب تست را یاد بگیرید.

2_تحلیل 4 گزینه

چرا گزینه درست، درست است؟ در روش تحلیل تست باید به درستی هر گزینه شک کنید.

ایا میدانستید که حدود 10% از پاسخ های درست شما به صورت تصادفی، درست هستند؟ یعنی از هر 10 تست درست 1 تست را به اشتباه درست پاسخ داده اید، شما ان تست را بلد نیستید اما چون درست پاسخ داده اید فکر میکنید که بلد هستید، و اگر در ازمون یا کنکور با همان تست مواجه شوید پاسخ غلط به ان تست خواهید داد.

به همین دلیل هر تستی را چه درست و چه غلط حل کرده بودید حتما تمام 4 گزینه را تحلیل کنید که چرا درست و یا چرا غلط هستند، از نظر بنده دوباره خودتان تست را حل یا تحلیل کنید که هیچ ابهامی در منطق و حل 4 گزینه وجود نداشته باشد که از ان غافل شده باشید. در تحلیل تست انجام این چند مرحله الزامیست.

3_بازی با تست

این مورد، جزو مواردیست که اکثر رتبه های 1 و 2 رقمی اجرا میکردند، وقتی تستی را میزنید با خود بپرسید که چطور میتوانم این تست را سخت تر کنم؟ چطور میتوانم برای خودم چالش بر انگیز تر کنم؟ این مرحله، مهمترین قسمت از تحلیل تست است که اگثرا دانش اموزان، از انجام ان قافل میشوند.

تصور کنید جناب اقای طراح دقیقا میداند که شما چه جور تستی را تمرین میکنید، پس وظیفه خود میداند که تستی نکته دار تر طراحی کند، پس قبل از اینکه به تستهای عجیب و پیچیده و نکته دار در کنکور برخورد کنید، خودتان انها را برای خود دشوار تر سازید.

به جرات میتوانم بگویم که این روش، جزو معدود کارهایی است که دانش اموزان کنکوری انجام میدهند، اما انجام ان به طور قطع شما را برای کسب رتبه زیر 100 اماده میکند. قدرت تحلیل تست در اینجا مشخص میشود. و همینطور اگر میخواهید بیشتر با موضوع مهم تحلیل تست اشنا شوید، میتوانید به مقاله ” روش تحلیل و برسی تست ” مراجعه کنید.

تحلیل تست
تحلیل تست

تعداد تست روزانه رتبه برترها

یکی از سوالهای بسیار رایج و در عین حال کلیشه ای که وجود دارد این است که:

  1. روزی چند تست بزنم؟
  2. روزی چند ساعت درس بخوانم؟

اما هیچ پاسخ مشخص و واضحی وجود ندارد، چون سوال بسیار کلی و جامع است، بهتره که بگویم، هرچه بیشتر، بهتر. اما قطعا شما دانش اموز عزیز با شنیدن همین 1 جمله مشغول به کار نمیشوید. پس در این ویدیو کمی واضحتر توضیح میدهم.

1 – چه نوع تستی میزنید؟ خیلی میشنوم که میگویند: ما روزی 1000 تا تست میزدیم، و انقدر مسلط شده بودیم که تمام ان تستها را از حفظ بودیم، گویی که تمام پاسخ ها را میدانستیم، خوب این سبک تست زنی چه سودی دارد؟

من که میگویم تعداد 1000 عدد از این تست زدن، برابر با صفر تست است. چون وقتی شما به چالش کشیده نمیشوید، چه اموزشی صورت میگیرد؟ اما اصلی ترین تستها زمانی زده میشوند که شما نکته ای از انها بیاموزید، و دو نوع تست از این دسته داریم.

2 – تستهای تکراری البته قدیمی و تستهای جدید و سخت، تستهای تکراری تستهایی هستند که شما در گذشته انهارا حداقل یکبار زده بودید، ولی به تسلط نرسیدید، و باز هم نکاتی وجود دارند که با زدن دوباره ان تستها انها را کامل یاد میگیرید.

تستهای سخت و جدید، تستهای تالیفی و یا ترکیبی جدید و تازه ای هستند که شما برای اولین بار است این تستها را میبینید، همچنان نکاتی هستند که با زدن و تحلیل کامل این تستها باید اموزش ببینید.

تحلیل تست
تحلیل تست

روزی چند تست بزنم؟

هر مقداری ک میتوانید در روز تست بزنید، اما نکته مهمتر این است که حدود 80% تستهایی که میزنید باید برای به تسلط رسیدن باشد، منظور تستهای قدیمی و تکراری است، و حدود 20% از تستهایی که میزنید تستهای جدید و نو باشند که باید بسیار زیاد تحلیل شوند.

فراموش نکنید تعداد تستهایی که زده میشود اهمیت دارد، اما به هر حرف و هر تعدادی که میشنوید هم اعتماد نکنید، اگر تا کنکور زمان زیادی ندارید، و روزانه حدود 200 تا 500 تست بزنید میتواند خیلی عالی باشد.

مشاوره و برنامه ریزی درسی با علی پورصفیان
مشاوره و برنامه ریزی درسی با علی پورصفیان

اما قائده 80 به 20 را فراموش نکنید.

عقاب باشید

اگر سوالی براتون پیش اومده خیلی خوشحال میشم که با لبخند 🙂 در قسمت نظرات بپرسید، حتما بهتون پاسخ میدم.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نکته مهم:

میتونید روی عبارت هایی که با رنگ ابی مشخص شده اند کلیک کنید و اموزش مربوط به اونهارو ببینید.

اموزش های الزامی قبولی کنکور

اموزش های پربازدید

پرفروش ترین محصولات

دوره های آموزشی رایگان

محصولات تخفیف دار

فعلا محصول تخفیف خورده نداریم

روش خرید محصولات

نویسنده این مقاله:

keyboard_arrow_up