1 و مهمترین عامل استرس دانش اموزان کنکوری

ایا تشخیص استرس دانش اموزان کنکوری ساده است؟ اگر سر جلسه امتحان و یا ازمون کنکور حاضر میشوید و احساس میکنید مطالبی که خواندید را به یاد نمیاورید، بدانید که به احتمال زیاد استرسی که در شما ایجاد شده موجب فراموشی اطلاعات شما شده است.

مهمترین عامل استرس دانش اموزان کنکوری

مهمترین عامل در ایجاد استرس دانش اموزان کنکوری، در حالت کلی داشتن باورها و فلسفه های اشتباه و محدود کننده است، که موجب میشود نسبت به موضوع های مختلف واکنش های مختلفی نیز نشان دهید. در این مقاله چند سناریو برایتان مثال میزنم تا نشانتان دهم که چگونه باورهای محدود کننده میتوانند باعث بروز استرس و اضطراب شود.

سناریو اول در استرس دانش اموزان کنکوری: دختر از مدرسه برمیگرده خونه، برگه امتحانی که امروز در مدرسه بهشون دادن دستشه، روش نوشته شده 19 ، دختر میره پیش مادرش و نمره خوبشو به مادر نشون میده، مادر بلافاصله میگه : چیو غلط زدی که شدی 19 ؟ چرا 20 نشدی؟ برو بیشتر تلاش کن بشی 20 ، افرین دخترم!!!

بدانیم که: هر انسانی چه پسر، چه دختر، چه پیر و چه جوان، نیاز به محبت، دیده شدن و دوست داشته شدن دارد، دختر خانم غصه ما برای اینکه محبت و تشویق را از جانب مادرش کسب کند، میداند که حتما باید نمره 20 را بدست اورد، به این ترتیب خود را بی ارزش میبیند و نمره اوست که ارزش دارد.

همانطور که بزرگ و بزرگتر میشود، پول، مقام، ماشین، لباس زیبا، داشتن وسایل گران و… را ارزش و عاملی برای جلب توجه میبیند زیرا خود را بی ارزش میداند، پس خود را زیر تیغ جراحی میبرد، به لب ها و گونه های خود ژل تزریق میکند، زیرا خود را بی ارزش و این موارد را ارزش میداند. تمامی این احساس بی ارزش بودن از همان نمره 20 شروع شد.

مهمترین عامل استرس دانش اموزان کنکوری
مهمترین عامل استرس دانش اموزان کنکوری

این شخص اگر به هر دلیلی نتواند به این مسائل زیبا دسترسی داشته باشد احساس استرس شدیدی خواهد داشت. ایا مثال های دیگری در مورد بی ارزش شمردن دانش اموز و در نتیجه استرس دانش اموزان کنکوری دارید؟

سناریو دوم در استرس دانش اموزان کنکوری: وقت انتخاب رشته اقا پسر داستان ما فرا رسیده و مادر مهربان و دلسوز به پسرش اینطور میگه: پسرم عزیزم بیا برو رشته تجربی، دکتر بشی، پزشک بشی، اخرش به یه جایی برسی، مثل من و بابات نشی مادر.

ببین ماشالله داییتو، پزشک عمومیه و چقدر مردم دوستش دارند. پسر میگه: اخه مامان من از امپول و بیمارستان و…. متنفرم، اصلا خوشم نمیاد از پزشکی، من میخوام هنر بخونم. مامان میگه بشین سر جات بچه جون، هنر باسه کی شده نون و اب که برای تو بشه؟ زندگی خرج داره پسر، اینو بفم، پزشک نشی کلاهت پس معرکس، فکر کردی من میزارم که ایندتو خراب کنی و…

بدانیم که: هر شخص، حق انتخاب برای زندگی خود دارد، چه درست و چه غلط، اگر هر انسان را مجبور به انجام کاری کنید، حتی اگر ان کار را به خوبی انجام دهد، هیچ لذتی از انجام ان نبرده که هیچ، بلکه باعث کاهش اعتماد به نفس او نیز میشود. در این سناریو، مادر مهربان به زور میخواهد پسرش را به سمت رشته ای که مورد علاقه پسر نیست بفرستد، و جوری با او صحبت میکند که به پسر اینگونه القا میشود: اگر پزشک نشوی، کسی تو را دوست ندارد و مورد احترام قرا نمیگری و…

حال پسر اگر بخواهد مورد توجه قرار بگیرد (که مشخصا میخواهد) باید کاری را انجام دهد که هیچ علاقه ای به ان ندارد، این خود نیز استرس است، که البته نمیتواند به خوبی انجامش دهد. به توجه، تایید و دیده شدن نیاز دارد اما در خانواده چیزی بجز سرکوفت نصیبش نمیشود، در نتیجه ان تایید و توجه را از دوستان خود در خیابان کسب میکند، زمانی که از دست انها یک نخ سیگار میگیرد، میکشد و دود میکند. بالاخره کشیدن سیگار از قبولی رشته پزشکی در کنکور خیلی ساده تر است.

مهمترین عامل استرس دانش اموزان کنکوری
مهمترین عامل استرس دانش اموزان کنکوری

سناریو سوم استرس دانش اموزان کنکوری: دختر در خونه نشسته و به زحمت داره تمارین سخت ریاضیشو حل میکنه، چون فردا امتحان داره، مادر میاد تو اتاق و میخواد به دختر خوبش انگیزه بده، میگه دخترم از دختر خالت یکم یاد بگیر، همه نمراتش 20 شده، تو یه نمره 19 به زور داری، هیچ معلوم هست حواست کجاست، بیشتر بخون، بیشتر تلاش کن، ابروی مارو نبر و…

بدانیم که: اگر این دختر بی گناه، در دروس خود ضعیف است، مطمعنا هزاران دلیل دارد که یکی از شایع ترین انها این است که شاید ایشان استعداد منطقی ریاضی ضعیفی دارد، یعنی این دختر در درس ضعیف است چون استعداد کمی دارد، و از طرفی ممکن است در مدیریت، انجام کارهای گروهی، در طراحی 3بعدی، نقاشی، بازیگری، بازاریابی، برنامه نویسی و… استعداد بالایی داشته باشد.

از طرفی چنین مقایسه بی رحمانه مادر در مرحله اول اعتماد به نفس را در دختر از بین میبرد، در مرحله دوم باعث دشمن سازی او با دختر خاله اش میشود و مجددا مانند موارد بالا باعث میشود دختر اینطور فکر کند که خود بی ارزش است و چیزی که ارزش دارد نمره 20 است، پس اگر بخواهد مورد توجه قرار بگیرد باید کاری انجام دهد که دوست ندارد، به مرحله ای از کاری برسد که استعداد پایینی دارد.

انگار بخواهیم یک شیر را در شنا کردن مورد قیاس قرا دهیم با یک کوسه، هر چقدر هم شیر سلطان جنگل باشد اما پس از مدتی شنا کردن در وسط اقیانوس، خسته و غرق میشود. چه توقعی میتوان از دانش اموز با سن کم و ذهنی پر از مشغله داشت؟ به راستی که خودمان با اشتباهات رفتاری خود، موجب استرس دانش اموزان کنکوری میشویم.

استرس دانش اموزان کنکوری و شباهت ان با جنگ گلادیاتورها

مهمترین عامل استرس
مهمترین عامل استرس

حتما فیلم هایی از روم باستان و گلادیاتورهای ان شنیده اید، در ان زمان انسانهای ورزیده با شمشیر با هم میجنگیدند و حتما باید یکی از انها زنده از میدان نبرد بیرون می امد، “چه کار وحشتناکی” امروزه هم چنین میدان های نبردی وجود دارد، اما اسم میدان نبرد عوض شده، کنکور یکی از همین میدان های نبرد است، که دانش اموزان باهم جنگ میکنند و ارامش، اعتماد به نفس، ارزش، باور و…. انها توسط مشوقان انها و فشار وارده از استرس دانش اموزان کنکوری از بین میرود. امیدوارم روزی برسد که سیستم اموزشی کشور بیش از این مبتلا به چنین سیاست ها و روند هایی که هست، نباشد.

شاید مهمترین عامل استرس دانش اموزان کنکوری، احساس ارزشمندی است. اگر دانش اموز مطمعن باشد که ارزشمند است، اگر مطمعن باشد که دوستش دارند، اگر مطمعن باشد که در نهایت موفق میشود، هیچ وقت استرس نمیگیرد. و اگر هم استرس داشته باشد فقط در حد یک احساس اضطراب لحظه ای است، اما دانش اموزان ما چنان استرس و فشار روحی و روانی را تجربه میکنند که میتوان علائم این بیماری را روی انها دید.

ریزش موی سر، کم اشتهایی، درد معده و زخم معده گاهی سردرد از علائمی است که اکثر دانش اموزان از انها رنج میبرند،

بهتر نیست بعد از انکه نمره یا درصد و تراز ازمون دانش اموزان را دیدیم، بگوییم : “عزیزم من در هر شرایطی تو را دوست دارم و به شما افتخار میکنم ” ؟ این جمله همراه یک لبخند 😊 مثل اب روی اتش است. همین جمله میتواند نیمی از استرس دانش اموزان کنکوری را کاهش دهد.

وقتی نمره پایینی از طرف دانش اموز کسب میشود، وی با اخم و خشم و گاهی توهین پدر و مادر مواجه میشود، ما همه میدانیم، که والدین به خاطر اینکه عاشق فرزندشان و نگران اینده ایشان هستند، ان رفتار را نشان میدهند، اما از طرفی ضمیر ناخود اگاه ان دانش اموز اینگونه درک میکند که، تو بی ارزش هستی، و عاملی که ارزش دارد فقط نمره بالا است، و یا اینکه ما تو را دوست نداریم و زمانی دوست داشتنی و قابل احترام میشوی که نمره بالا داشته باشی،

تمام این موارد بی ارزش شدن و کاهش عزت نفس را به وجود می اورند، ایا واقعا در پی بی ارزش کردن دانش اموزان هستیم؟ خیر، اما متاسفانه رفتار اشتباه همچین تاثیر منفی را در پی دارد و به دنبال ان موجب استرس دانش اموزان کنکوری میشویم.

نکته: گاهی اوقات شنیدن و دیدن اخبار اشتباه میتواند موجب افزایش استرس دانش اموزان کنکوری شود، پس خواهش دارم تا فقط از طریق سایت ها و رسانه های معتبر، نظیر سایت سنجش پیگیر اخبار کنکوری باشید.

کاهش استرس با 3 روش کاری

مهمترین عامل استرس
مهمترین عامل استرس

خیلی شنیده ایم : به مشکلاتت فکر نکن، به ناراحتی هایت، به مسائلی که اذیتت میکنند، فکر نکن، اگر استرسی داری و یا اینکه نگرانی از اینده داری، به ان فکر نکن، ایا واقعا امکان پذیر است؟ ایا استرس دانش اموزان کنکوری به همین سادگی حل میشود؟

فکرکنید در حال مطالعه درسی هستید و نگران از اینده و قبولی در کنکور میشوید، ایا میتوان گفت که به دغدغه ذهنی که دارید فکر نکنید؟؟

امکان پذیر نیست.

اما با استفاده از 3 مرحله کاربردی از کتاب ایین زندگی اثر دیل کارنگی میخواهیم بحث استرس دانش اموزان کنکوری و نگرانی انها را حل کنیم.

1_به مشکلاتت فکر کن

به طور دقیق متصور شوید که چه مشکلی دارید و حتی ان را روی کاغذی یادداشت کنید که درست و واضح بدانید مشکل، ناراحتی و نگرانی شما چیست!

2_خودت را در وضعیت تصور کن

در ذهنتان تصور و تصویر سازی کنید که بد ترین اتفاقی که از ان میترسیدید رخ داده و شما درست وسط ماجرا هستین، چه میکردید؟ بعد از ان ماجرا چه رخ میدهد؟

به طور مثال: نگرانی شما مردود شدن و قبول نشدن در کنکور سراسری است، حال اگر قبول نشوید ، چه میشود؟ تصور کنید روز کنکور فرا رسیده و شما هیچ کدام از سوالات را بلد نیستید، چه میشود؟ چه میکنید؟ در نهایت هیچ، هیچ کاری انجام نمیدهید، هیچ اتفاق خاصی رخ نمیدهد،

بالاتر از سیاهی که رنگی وجود ندارد، کمی خودتان را در بدترین حالت تصور کنید ، اتفاقی که مدتهای طولانی است شمارا میرنجاند را حس کنید، حال پذیرای ان باشید که به اندازه ای که تصور داشتید هم سخت و بد نیست. فقط ان را بپذیرید.

3_هدف گزاری کنید

حال که دیگر بزرگی نگرانی زندگیتان شمارا نمیترساند و در مقابل شما به هیچ تبدیل شده است، برنامه ریزی کنید که چگونه رفتار کنید و درس بخوانید یا کار کنید تا ان اتفاق بد رخ ندهد، با برنامه ریزی درست همه چیز حل شدنیست، فقط کافیست بدانید چه میخواهید و دقیقا برای رسیدن به ارزویتان هدفگزاری، برنامه ریزی و اقدام کنید.

امیدوارم با کمک هم بتوانیم باعث کاستن استرس دانش اموزان کنکوری شویم.

مشاوره و برنامه ریزی درسی با علی پورصفیان
مشاوره و برنامه ریزی درسی با علی پورصفیان

عقاب باشید

اگر سوالی براتون پیش اومده خیلی خوشحال میشم که با لبخند 🙂 در قسمت نظرات بپرسید، حتما بهتون پاسخ میدم.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نکته مهم:

میتونید روی عبارت هایی که با رنگ ابی مشخص شده اند کلیک کنید و اموزش مربوط به اونهارو ببینید.

اموزش های الزامی قبولی کنکور

اموزش های پربازدید

پرفروش ترین محصولات

دوره های آموزشی رایگان

محصولات تخفیف دار

فعلا محصول تخفیف خورده نداریم

روش خرید محصولات

نویسنده این مقاله:

keyboard_arrow_up