توضیح جامع سرعت چشم – سیر تا پیاز سرعت چشم و افزایش ان

منظور از سرعت دید یا سرعت مطالعه یا سرعت چشم چیست؟ سرعت دید برابر است با مدت زمانی که می توان کلمات یک جمله را مطالعه کرد. پس به طور مسلم هرچقدر که سرعت مطالعه کردن و خواندن کلمات بیشتر باشد سرعت دید یا سرعت چشم بیشتر است پس در نتیجه اولین فاکتور اصلی برای تندخوانی راپیدا کرده اید.

واحد اندازه گیری سرعت چشم

برای اینکه بتوان واحد اندازه گیری سرعت چشم را متوجه شد، می توانید کار ساده ای انجام دهید، ساعت خود را بر روی یک دقیقه تنظیم کنید به طوری که پس از یک دقیقه آلارم آن به صدا در بیاید، در این زمان کتابی انتخاب کنید و شروع کنید به مطالعه ان، اما دقت کنید منظور بنده این است که در آن یک دقیقه به مطالعه بپردازید، پس از اینکه یک دقیقه تمام شد هر جایی که هستید خواندن تان را متوقف کنید، حال تعداد خط هایی که مطالعه کردید را بشمارید و بر روی کاغذی یادداشت کنید.

حال سه خط متفاوت را انتخاب کنید و تعداد کلمه هایی که در آن سه خط هستند را بشمارید، مثلاً خط اول 13 کلمه، خط دوم 14 کلمه و خط سوم ۱۵ کلمه دارند. حال می‌خواهیم میانگین کلمات هر خط را پیدا کنیم که در این مثال، ما به طور میانگین ۱۴ کلمه در هر خط داریم، هم اکنون برگردید و تعداد خط هایی که توانستید در یک دقیقه مطالعه کنید را مشخص کنید

تعداد آن ها را ضرب در تعداد کلمه های مشخص شده (در مثال ما 14 بودند) بکنید در این صورت به عددی که می رسید بیانگر سرعت مطالعه شماست که می توان گفت به طور میانگین احتمالاً چیزی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه بوده است. این به این معناست که سرعت مطالعه شما ۱۵۰ تا۲۵۰ کلمه در دقیقه است.

سرعت چشم به سرعت عضلات چشم انسان بستگی دارد، پس اگر بخواهید سرعت چشم، سرعت دید یا همان سرعت مطالعه خود را افزایش دهید مجبور هستید که بر روی عضلات چشم تمرین کنید تا سرعت چشم شما بیشتر شود و مشخص است که این تمرین ها باعث افزایش قدرت عضلات چشم می شوند قطعاً کار زمانبری خواهد بود در حدود 2 تا 4 هفته تمرین و با یک یا دو مرتبه انجام دادن آن سرعت مطالعه بیشتر نخواهد شد.

پس اصلی ترین راه افزایش سرعت چشم، انجام تمرین هایی به منظور افزایش قدرت عضله چشم است.

سرعت چشم
سرعت چشم

تمرین خط بری

یکی از بهترین تمرین های موجود برای افزایش سرعت چشم تمرین خط بری است. در این تمرین کتابی در اختیار داشته باشید، صفحه مشخصی را در آن انتخاب کنید و شروع کنید به مطالعه کردن، این مطالعه و سرعتی که شاهدش هستید، سرعت متوسط چشم‌های شماست، حال میخواهیم این سرعت را مقداری افزایش دهیم، پس دقیقا طبق مراحل زیر اقدام کنید:

  1. ابتدا یک خودکار یا هر شیء دیگری به همراه داشته باشید، حتی انگشت شما می تواند به منزله یک خط بر باشد خط بر را زیر جملات و خطی که می‌خواهید مطالعه بکنید قرار دهید حال شروع کنید به مطالعه کردن. خط بر را دقیقاً هماهنگ با سرعت چشمه های خود به جلو بیاورید، در این لحظه خط بر با سرعت چشم شما هماهنگ شده و چشم های شما را دنبال میکند، این مرحله اول است، این کار را برای یک صفحه از کتاب انجام دهید تا خط بر و چشمانتان با هم هماهنگ شوند.
  2. در مرحله دوم شما باید خط بر را جلوتر از کلمه‌هایی که در حال مطالعه هستید حرکت دهید پس خط بر خود را مقداری جلوتر از کلمه هایی که می خوانید ببرید. در این لحظه چشم شما مجبور است که با سرعتی بیش از سرعت معمول خود و همگام با خط بر به جلو حرکت کند اما دقت کنید که در این حالت چشم های شما قادر نیستند با سرعت بیشتر از معمول این کار را انجام دهند پس در گام دوم سرعت خط بر را به مقدار خیلی کمی نسبت به سرعت چشم جلوتر حرکت دهید. در این حال چشم های شما می توانند کلمه ها را به خوبی ببینند و آنها را به خوبی متوجه شوند در این لحظه شما از حداکثر توان چشم خود در حال استفاده هستید گام دوم را برای یک صفحه انجام دهید تا چشم ها با استفاده حداکثری از توان خود آشنا شوند.
  3. در گام سوم سرعت خط بر را بیشتر کنید و با سرعت بیشتری زیر جمله ها حرکت بدهید در این لحظه چشمهای شما مجبور هستند با سرعت خیلی بیشتر از حد توان و درکشان روی کلمات حرکت کنند اما بدانید که در این مرحله شما نباید درک مطلب داشته باشید پس چشم ها فقط کلمه ها را پشت سر یکدیگر می بینند و به جلو به دنبال خط بر حرکت می‌کنند.

سرعت چشمها در این مرحله در حال افزایش است و کماکان درک مطلب ای در کار نیست و می توانید گام سوم را برای 2 تا 10 صفحه انجام دهید.

نکته: در این تمرین گردن ثابت است و فقط چشمها حرکت می کنند، اگر گردن خود را حرکت بدهید نمی توانید توقع داشته باشید که به عضلات چشم شما فشار وارد شود فقط چشم ها به سرعت در حال حرکت کردن از روی خطوط هستند و باز هم تاکید می کنم زمانی که سرعت خط بر را بیشتر و بیشتر و بیشتر می کنید چشم ها نباید درک مطلب داشته باشند.

طبیعیست زمانی که تمرین خط بری را بارها و بارها انجام می‌دهید، چشم ها مقداری خوابالود شوند اگر به این حالت دچار شدید می توانید به مدت چند دقیقه مثلاً ۲ الی ۳ دقیقه استراحت کنید چشم های خود را ببندید و به ذهن خود اجازه دهید که آرام شود و چشمها هم مقداری استراحت کنند.

قبل تمرین

قبل از انجام این تمرین و قبل از مطالعه کتاب بهتر است مقداری چشمهای خود را گرم کنید. به این منظور می توانید روی یک کاغذ بزرگ یک علامت بی نهایت بزرگ بکشید، طوری که این علامت بی نهایت کل کاغذ را در بر بگیرد.

توضیح جامع سرعت چشم
توضیح جامع سرعت چشم

کاغذ را روی هوا با دستان خود نگه دارید با چشم های خود خطوط بی نهایت کشیده شده روی کاغذ را دنبال کنید سعی کنید با چشم ها به آرامی روی خطوط حرکت کنید و همانطور که با دستهای خود ان علامت را کشیدید، چشم هایتان را به روی آن حرکت دهید. این تمرین را به مدت یک تا دو دقیقه قبل از تمرین خط بری انجام دهید در غیر اینصورت چشم هایتان احساس خستگی زیادی خواهند داشت.

در این مقاله در مورد یکی از بهترین تمرین های افزایش سرعت دید یعنی تمرین خطری صحبت کردیم. و اگر میخواهید با نهایت دقت و درک مطلب، هر درس و کتابی را مطالعه کنید، در زمان تماشای این ویدیو قلم و کاغذی داشته باشید و نکات ان را یادداشت کنید. همچنان میتوانید با مراجعه به مقاله ” اطلاعاتی در مورد سرعت چشم ” اطلاعاتتان را در این مورد بیشتر کنید.

اگر می خواهید به طور تضمین شده‌ای سرعت دید چشم هایتان را افزایش دهید و یا حتی در کنار آن قدرت درک مطلب و قدرت حافظه ذهن خود را نیز بیشتر بکنید میتوانید از اموزش جامع رایگان تندخوانی استفاده کنید. به این منظور روی این عبارت کلیک کنید. (اموزش رایگان تندخوانی از 0 تا 100)

دوره تندخوانی پیشرفته و تضمینی
دوره تندخوانی پیشرفته و تضمینی

شاد، سلامت و عقاب باشید

اگر سوالی براتون پیش اومده خیلی خوشحال میشم که با لبخند 🙂 در قسمت نظرات بپرسید، حتما بهتون پاسخ میدم.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نکته مهم:

میتونید روی عبارت هایی که با رنگ ابی مشخص شده اند کلیک کنید و اموزش مربوط به اونهارو ببینید.

اموزش های الزامی قبولی کنکور

اموزش های پربازدید

پرفروش ترین محصولات

دوره های آموزشی رایگان

محصولات تخفیف دار

فعلا محصول تخفیف خورده نداریم

روش خرید محصولات

نویسنده این مقاله:

keyboard_arrow_up